حلقه روی تاپل

حلقه روی تاپل در پایتون

در زبان برنامه‌نویسی پایتون، تاپل‌ها (Tuples) یکی از ساختارهای داده‌ای مهم هستند که برای ذخیره‌سازی مجموعه‌ای از مقادیر استفاده می‌شوند. برخلاف لیست‌ها، تاپل‌ها غیرقابل تغییر (Immutable) هستند، اما می‌توان با استفاده از حلقه‌ها به راحتی روی آن‌ها پیمایش کرد.

نکته: تاپل‌ها معمولاً برای داده‌هایی استفاده می‌شوند که قرار نیست تغییر کنند، مانند اطلاعات ثابت یا تنظیمات برنامه.

انواع حلقه‌ها برای پیمایش تاپل

در پایتون دو روش اصلی برای پیمایش تاپل‌ها وجود دارد:

  1. حلقه for ساده
  2. حلقه for همراه با تابع enumerate()
روش توضیح مثال
حلقه for ساده پیمایش روی هر عنصر تاپل for item in my_tuple:
enumerate دسترسی همزمان به اندیس و مقدار for index, value in enumerate(my_tuple):

مثال‌های عملی

در ادامه چند مثال کاربردی از پیمایش تاپل‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • پیمایش ساده روی عناصر تاپل
  • دسترسی به اندیس و مقدار همزمان
  • استفاده از حلقه while برای پیمایش

برای مثال، کد زیر نشان می‌دهد چگونه می‌توان با حلقه for روی یک تاپل پیمایش کرد:

my_tuple = (10, 20, 30, 40)
for number in my_tuple:
    print(number * 2)

برای یادگیری بیشتر درباره کار با تاپل‌ها در پایتون، می‌توانید از آموزش‌های مکث شاپ استفاده کنید.


نکات پیشرفته

در موارد پیشرفته‌تر، می‌توان از تاپل‌ها در حلقه‌های تو در تو یا همراه با سایر ساختارهای داده استفاده کرد:

  • تاپل‌های تو در تو
  • ترکیب تاپل‌ها با دیکشنری‌ها
  • استفاده از تاپل‌ها در توابع

به خاطر داشته باشید که با وجود غیرقابل تغییر بودن تاپل‌ها، می‌توانید از حلقه‌ها برای پردازش و تغییر موقت داده‌ها استفاده کنید.